Guillotine
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

de grote haven

Ga naar beneden

de grote haven Empty de grote haven

Bericht  Lange_jan di maa 03, 2009 5:43 pm

de grote haven Brugge%2023


jan had een bijzonder plan, de heerlijkheid zou moeten uitgroeien tot een gigantisch welvarend gebied waarin de handel op een enorm peil stond

om dit stadium van welvaart te bereiken wenste hij een haven die het hele eiland zou omringen en op die manier de grootste zou worden van het hele noordelijke Hanze gebied

tegen een massa van ongeveer 2500 mensen tierde jan welig:

boeren van scharwoude, ik heb een groot gedeelte van jullie laten komen om vanaf nu aan deze portus maximus te werken.
deze haven moet in 1 maand af zijn en vervolgens zullen jullie als deel van jullie horigheid de zware havenarbeid moeten doen
wijzere handelaren en bankiers zullen de grote huizen bewonen die ook tegerlijkertijd zullen worden gebouwd
jullie kunnen op een extra zakcentje rekenen als jullie de haven eerder dan de termijn af hebben
bovendien zijn de instructeurs uit haarlem en utrecht aanwezig, zij zullen dienen als jullie mentoren en uitleg geven
welnu, ik zal jullie niet langer van het werk houden, ik beveel jullie te beginnen!

en jan vertrok

Lange_jan

Aantal berichten : 11
Registration date : 06-02-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum